ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ;
Ελληνορωμαϊκός πολιτισμός ονομάζεται ο
πολιτισμός που αναπτύχθηκε μετά την κυριαρχία της Ρώμης σε ολόκληρη τη λεκάνη
της Μεσογείου, που επισφραγίστηκε με την κατάκτηση και καταστροφή της Κορίνθου
(146 π. Χ) και τη ναυμαχία του Ακτίου (31 π. Χ). Ο όρος ελληνορωμαϊκός πολιτισμός χρησιμοποιείται
ευρύτατα στην ιστοριογραφία και δηλώνει τον σύνθετο πολιτισμό που προέκυψε κατά
την Αρχαιότητα από
τη συνάντηση και συγχώνευση του ρωμαϊκού και του ελληνικού πολιτισμού. Στη συνέχεια, η
κουλτούρα αυτή εξαπλώθηκε σε όλο τον μεσογειακό κόσμο
και στην Εγγύς Ανατολή, όπου ήδη από την ελληνιστική εποχή ο ελληνικός
πολιτισμός είχε ισχυρή επιρροή, μέσω της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ο ελληνορωμαϊκός
πολιτισμός διατηρήθηκε κυρίαρχος στον μεσογειακό χώρο μέχρι τον εκχριστιανισμό της Ρωμαϊκής
Αυτοκρατορίας κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. Παλιότερα,
συνηθιζόταν να λέγεται ότι ο ελληνικός πολιτισμός είναι το θεμέλιο του νεότερου δυτικού πολιτισμού, σήμερα όμως δείχνει
ορθότερη η θέση ότι ο δυτικός πολιτισμός βασίστηκε στη ρωμαϊκή εκδοχή του
ελληνικού.
ΤΕΧΝΕΣ
ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Ακόμα προφανέστερη είναι η ελληνική
επιρροή στην τέχνη της ελληνορωμαϊκής περιόδου. Οι πλούσιοι και ισχυροί Ρωμαίοι
είχαν αρχίσει από τον 2ο αιώνα π. Χ να συγκεντρώνουν πρωτότυπα ελληνικά έργα
τέχνης ή να παραγγέλνουν αντίγραφα ονομαστών έργων για να στολίσουν τους ναούς,
τα δημόσια κτίρια και τις επαύλεις τους. Νέες δημιουργίες της εποχής
παρατηρούνται στην αρχιτεκτονική και στην τέχνη του πορτρέτου. Όμως και αυτές
οι δημιουργίες αποτελούν συνέχεια και εξέλιξη των επιτευγμάτων της κλασικής και
ελληνιστικής εποχής.
ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΑΝ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΞΗΣ:
Αρχιτεκτονική: Στην αρχιτεκτονική νέα,
ελαφριά και πιο εύπλαστα υλικά, όπως τα τούβλα και χυτό τσιμέντο αντικαθιστούν
συχνά τον λίθο και έτσι διευκολύνεται η κατασκευή μεγάλων οικοδομών που
στεγάζονται με θόλους
και καμάρες. Οι
ίδιοι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί συνεχίζονται σε πολύπλοκους συνδυασμούς που
ανταποκρίνονται ικανοποιητικότερα στο «αυτοκρατορικό» πνεύμα του μεγάλου και
ισχυρού κράτους. Μεγάλες πλατείες που
περιβάλλονται από στοές και στις οποίες συχνά κτίζονται ναοί αφιερωμένοι στη
λατρεία των αυτοκρατόρων λαμπρύνουν τη Ρώμη και άλλες πόλεις, υδραγωγεία, γέφυρες και μεγάλοι
δρόμοι με στοές αποσκοπούν στην ύδρευση και
επικοινωνία των κέντρων της αυτοκρατορίας μεταξύ τους, κολοσσιαία
λουτρά αποτελούν κέντρα
πολιτιστικών εκδηλώσεων και επικοινωνίας. Τα θέατρα μετατρέπονται σε αμφιθέατρα για
ναυμαχίες, μονομαχίες και θηριομαχίες, πολυτελή ανάκτορα και επαύλεις κτίζονται
παντού. που συχνά αντιγράφουν ονομαστά έργα της.
Γλυπτική: Στη γλυπτική είναι Έλληνες
γλύπτες που αναζήτησαν εργασία στη Ρώμη
και που έδωσαν τον τόνο δημιουργώντας εκτός από αντίγραφα και νέα έργα
αναμειγνύοντας τεχνοτροπίες της ελληνικής τέχνης – εκλεκτικά
έργα. Τα ρωμαϊκά πορτρέτα αποτελούν
ίσως την πιο χαρακτηριστική γλυπτική δημιουργία των Ρωμαίων. Εκτός
από τα αγάλματα αναπτύσσεται και το ιστορικό ανάγλυφο, με
απεικονίσεις σημαντικών ιστορικών γεγονότων, όπως τα πολεμικά κατορθώματα των
αυτοκρατόρων πάνω στον κορμό κολοσσιαίων κιόνων και θριαμβικών
τόξων. Ως επιτάφια μνημεία, εκτός
από τις ανάγλυφες
στήλες χαμηλής συνήθως καλλιτεχνικής αξίας, κυριαρχούν οι ανάγλυφες
μαρμάρινες σαρκοφάγοι με μυθολογικές-αλληγορικές
παραστάσεις, καθώς και οι μαρμάρινες
οστεοθήκες, ενώ οι αυτοκράτορες θάβονται σε
εντυπωσιακά μαυσωλεία.
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Η ζωγραφική χρησιμοποιήθηκε
κυρίως για τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων των πλούσιων ρωμαϊκών επαύλεων και οι
γνώσεις μας για αυτήν προέρχονται από τις τοιχογραφίες των σπιτιών της Πομπηίας και των άλλων
πόλεων που καταπλακώθηκαν από τη λάβα του Βεζούβιου. Τα θέματα περιλαμβάνουν σκηνές
εμπνευσμένες από την ελληνική μυθολογία, από την καθημερινή ζωή,
τελετές μύησης κ.α. Πρότυπο πάλι για τους Ρωμαίος καλλιτέχνες είναι η ελληνική
μεγάλη ζωγραφική, που μόλις τώρα οι ανασκαφές φέρνουν στο φως (Βεργίνα).
Ιδιαίτερη αξία έχουν και τα ψηφιδωτά που καλύπτουν το δάπεδο καθώς κοσμούν
κόγχες ή επιφάνειες τοίχων, και σχηματίζονται με μικρές ποικιλόχρωμες ψηφίδες,
γυάλινες ή πήλινες, κολλημένες πάνω σε μείγμα από ασβέστη και άμμο.
ΕΙΚΟΝΕΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ


ΓΛΥΠΤΙΚΗ


ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

ΜΕΛΗ
ΜΑΡΙΟΣ ΓΕΡΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΡΟΝΤΑΚΗΣ
ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου