Για τον Κορινθιακό ρυθμό δεν θα εξετασθούν λεπτομερώς τα μέρη του, όπως έγινε με το δωρικό και τον ιωνικό επειδή εκτός από το κιονόκρανο, όλα σχεδόν τα λοιπά στοιχεία του είναι όμοια με τα
ιωνικά. Θα μπορούσε μάλιστα να θεωρηθεί ο Κορινθιακός, παραλλαγή του ιωνικού τρόπου.
Η φυτική διακόσμηση κιονόκρανου είναι μια ιδέα παλιά, σχετική ίσως με τον ανατολικό
συναισθηματισμό. Τα αιολικά κιονόκρανα με τις φυτικές έλικες και τα ανθέμια μπορούν να θεωρηθούν η αφετηρία για τη δημιουργία και των ιωνικών και των κορινθιακών κιονόκρανων.
ιωνικά. Θα μπορούσε μάλιστα να θεωρηθεί ο Κορινθιακός, παραλλαγή του ιωνικού τρόπου.
Η φυτική διακόσμηση κιονόκρανου είναι μια ιδέα παλιά, σχετική ίσως με τον ανατολικό
συναισθηματισμό. Τα αιολικά κιονόκρανα με τις φυτικές έλικες και τα ανθέμια μπορούν να θεωρηθούν η αφετηρία για τη δημιουργία και των ιωνικών και των κορινθιακών κιονόκρανων.
Το κορινθιακό κιονόκρανο έλαβε την πλήρη ανάπτυξή του τον 4ο αιώνα. Τα φύλλα άκανθας καθώς και οι ελεύθερες φυτικές έλικες που το χαρακτηρίζουν δεν είναι άσχετα με τη γενική τάση νατουραλιστικής απόδοσης, η οποία παράλληλα με την γλυπτική, επηρέασε και τη διακοσμητική. Τα ανακαμπτόμενα φύλλα της άκανθας ήλθαν να αντικαταστήσουν τα σχηματοποιημένα παλιά ανθέμια σε ακρωτήρια, ταφικές στήλες κορυφώματα κ.τ.λ. Ο κάλαθος αποτελεί το κύριο σώμα του κορινθιακού κιονόκρανου, στοιχείο όμοιο με τα καλάθια της οικιακής χρήσης στην αρχαία Ελλάδα. Ο θριγκός των κορινθιακών ναών είναι όμοιος με των ιωνικών. Υπάρχει επιστύλιο με τρεις ο ριζόντιες ταινίες και απόληξη προς τα πάνω σε λέσβιο κύματιο. Ακολουθεί ψηλότερα η ζωφόρος, ενίοτε με πλαστικό διάκοσμο. Το γείσο έχει κατά κανόνα ο δόντες, όπως το ιωνικό. Η σίμη είναι συνήθως κοιλόκυρτη και διακοσμείται με ανάγλυφα ανθέμια και λεοντοκεφαλές.
ΠΗΓΗ: Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΗΣ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗΣ της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΔΡΙΤΣΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου